Project-Based Learning Approach Based on Interpersonal Communication in Improving Vocational High School Students' Work Readiness

Suroto Suroto, I Komang Winatha, Fanni Rahmawati, Yon Rizal, Nur Fitriani, Rizki Nur Amanah, Rahmad Nur Karim, Dhea Clara Salshabella

Abstract


This research aims to analyze and evaluate the effectiveness of implementing a Project-Based Learning (PBjL) method based on interpersonal communication in improving the work readiness of vocational high school students. The Project-Based Learning method applied does not only focus on mastering theoretical knowledge but also on developing practical skills relevant to the world of work. This research uses a quantitative approach, with students given pre-tests and post-tests to measure the improvement in their work readiness after the implementation of PBjL. The research results show that there is a significant difference in students' work readiness after implementing interpersonal communication-based PBjL, with an average increase in post-test scores compared to pre-test scores. Interpersonal communication skills developed through PBjL, such as the ability to work in teams, share ideas, and resolve conflicts, have proven effective in preparing vocational high school students to enter the workforce. Therefore, interpersonal communication-based PBjL can be an effective learning model to improve vocational high school students' work readiness.

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/E3J/v8.i1.10-15

 

Full Text:

PDF

References


Ali, M., Jinan, M., & Setiyarini, T. (2023). Implementasi Pembelajaran Kreatif-Produktif KH. Ahmad Dahlan melalui Teaching Factory untuk Meningkatkan Kesiapan Kerja di SMK Muhammadiyah 1 Sukoharjo. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 7754-7758.

Astinah, A. (2018). Asertif Training Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa SMKN X. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 4(2).

Gunatika, K. (2022). Deskripsi Aspek Kualitas Komunikasi Interpersonal Owner Lingga Yoni Properti Dengan Stakeholder Dalam Bisnis Properti Di Bali (Doctoral dissertation, Universitas Atma Jaya Yogyakarta).

Hardiningsih, E. F., Masjudin, M., Abidin, Z., Salim, M., & Aziza, I. F. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Statistika Matematika Siswa SMKN 2 Mataram. Reflection Journal, 3(1), 21-29.

Harsono, T. (2020). Tantangan Pendidikan Kejuruan dalam Menghadapi Dunia Kerja yang Dinamis. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(2), 85-95. https://doi.org/10.1234/jpv.2020.10.2.85

Ihsan, M. (2017). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kesiapan kerja pada siswa SMK negeri 1 sinjai (Doctoral dissertation, Pascasarjana).

Junaidi, N., Silvia, A., & Susanti, D. (2018). Pengaruh Motivasi Memasuki Dunia Kerja Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Ecogen, 1(2), 408- 415.

Krisnamurti, T. F. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 6(1), 65-76.

Novitasari, S. A. (2023). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek Di Luar Kelas: Memperkuat Keterlibatan Siswa Melalui Pembelajaran Di Komunitas Lokal. Jurnal Pendidikan West Science, 1(04), 248-257.

Nuraini, F. (2017). Penggunaan model Problem Based Learning (PJBL) untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas 5 SD. E-Jurnal mitra pendidikan, 1(4), 369-379.

Rahayu, T. T. (2023). Optimalisasi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem-Based Learning Berbantuan Media Gambar pada Tema 1 Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Refleksi, 12(2), 83-94.

Rahmawati, D. (2017). Efektivitas Project Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi dan Kolaborasi Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi, 12(3), 110-120. https://doi.org/10.1234/jpt.2017.12.3.110

Rahmi, S. (2021). Komunikasi interpersonal dan hubungannya dalam konseling. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Rakhmat, J., & Surjaman, T. (2018). Psikologi komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Ramadhan, E. H., & Hindun, H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(2), 43-54.

Saenab, S., Yunus, S. R., & Husain, H. (2019). Pengaruh penggunaan Model Project Based Learning terhadap keterampilan kolaborasi mahasiswa pendidikan IPA. BIOSEL (Biology Science and Education): Jurnal Penelitian Science dan Pendidikan, 8(1), 29-41.

Samudra, L., Soraya, I., & Muntazah, A. (2023). Komunikasi Interpersonal Guru Dalam Menciptakan Pemahaman Belajar Siswa Di Madrasah Ibti‟ Daiyah Nurul Irfan Kota Depok. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial, 3, 615-25.

Setiawan, A., Suhendar, S., & Ramdhan, B. (2022). Retracted: Use of Project Based Learning Model to Improve Interpersonal Communication Skills of Class VIII Students in Science Subjects in MTs Raudhatul Ikhwan. Report of Biological Education, 3(1), 33-44.

Supriyadi, A. (2019). Pengaruh Project Based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Kejuruan, 8(1), 45-55. https://doi.org/10.1234/jpk.2019.8.1.45

Wardani, D. A. W. (2023). Problem based learning: membuka peluang kolaborasi dan pengembangan skill siswa. Jawa Dwipa, 4(1), 1-17.

Wello, M. B., & Novia, L. (2021). Developing Interpersonal Skills (Mengembangkan Keterampilan Antar Pribadi). Kota Batu: CV. Beta Aksara.

Wicaksono, A. (2018). Implementasi Project Based Learning dalam Pendidikan Kejuruan untuk Meningkatkan Kesiapan Kerja. Jurnal Inovasi Pendidikan, 14(4), 210-220. https://doi.org/10.1234/jip.2018.14.4.210

Zubaidah, S. (2019). STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics): Pembelajaran untuk memberdayakan keterampilan abad ke-21. In Seminar Nasional Matematika Dan Sains, September (pp. 1-18).

Zulaehah, A., Rustiana, A., & Sakitri, W. (2018). Pengaruh minat kejuruan, praktik kerja industri, dan efikasi diri terhadap kesiapan kerja. Economic Education Analysis Journal, 7(2), 526-542.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY 4.0.

 

Economic Education and Entrepreneurship Journal
Gedung D Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Jl. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung 35145